A A AAktualności2010-12-28, 12:41komentarze (1)

Zimowe wyprzedaże w Europie: Sprawdź, gdzie i kiedy polecieć na zakupy

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową

Kiedy rozpocząć polowanie na 70 procentowe obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.

Udostępnij na Facebook

 

Korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu w Alpach czy wizyty w europejskich miastach, mamy takie same prawa, jak podczas „zwyczajnych” zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.

- Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy – mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

Jak napisać reklamację do zagranicznego sprzedawcy?

W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony

Do reklamacji należy dołączyć paragon, będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię) i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (info@konsument.gov.pl). Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii.

Terminy wyprzedaży w 28 krajach Europy:

Austria: Zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia/połowy lutego

Belgia: Od 3 stycznia do 31 stycznia

Bułgaria: Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają maksymalnie przez miesiąc

Cypr: Rozpoczęcie w 1-szy poniedziałek lutego, koniec – 4-ta sobota lutego

Czechy: Zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają zwykle 1-2 miesiące

Dania: Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania

Estonia; Zwykle od początku stycznia i trwają przez cały miesiąc

Finlandia: Zaczynają się tuż po Świętach i trwają do końca stycznia

Francja: Początek 12 stycznia, trwają maksymalnie do 15 lutego

Grecja: Rozpoczęcie w lutym i trwają przez cały miesiąc

Hiszpania: W zależności od regionu; w większości okres wyprzedaży rozpoczyna się 7 stycznia; obniżki trwają do końca lutego

Holandia: Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają przez cały styczeń

Irlandia: Rozpoczynają się zaraz po Świętach i trwają do końca stycznia

Islandia: Zaczynają się tuż po Świętach i trwają do końca stycznia

Litwa: Początek tuż po Świętach i trwają przez cały styczeń

Łotwa: Zaczynają się po Świętach i trwają przez 2 miesiące

Luksemburg: 3 stycznia – 22 stycznia

Malta: Trwają przez cały styczeń

Niemcy: Większość sklepów rozpoczyna wyprzedaże w ostatnim tygodniu stycznia i trwają one przez pierwszy tydzień lutego

Norwegia: Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania

Portugalia: Od 28 grudnia do 28 stycznia

Rumunia: Zwykle rozpoczynają się 15 stycznia i trwają maks. do 15 kwietnia

Słowacja: Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach i trwają max. Do końca lutego

Słowenia: Początek w 1-szy poniedziałek stycznia, trwają maks. przez 60 dni

Szwecja: Zwykle rozpoczynają się 25 grudnia i trwają do końca stycznia/połowy lutego

Węgry: Zaczynają się po Świętach i trwają przez cały styczeń

Wielka Brytania: Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży; zwykle rozpoczęcie tuż po Świętach Bożego Narodzenia

Włochy: W większości regionów rozpoczynają się w 1-szą sobotę stycznia i trwają do końca lutego/połowy marca. Popularne regiony narciarskie: Piemont – 2 stycznia do 31 marca; Trydent i Górna Addyga od początku stycznia przez 60 dni; Dolina Aosty - 10 stycznia do 31 marca; Lombardia (Mediolan) – od 1. soboty stycznia, trwają przez 60 dni.

Więcej porad na temat bezpiecznych zakupów za granicą: www.konsument.gov.pl

Komentarze (1)

  • ~Hanka 2013-02-19, 15:29

    Nigdy nie myślałam, żeby wyjechać do innego kraju na wyprzedaże. Ale może zaoszczędzę sobie trochę pieniędzy i wyjadę gdzieś kupić sobie fajne ubrania? Hmm myślę, że Bułgaria albo Włochy byłyby odpowiednie.

Przesyłając ten wpis akceptujesz politykę prywatności Mollom.